PenSams politik for aktivt ejerskab er beskrevet i "Politik og Retningslinje for Ansvarlige investeringer og Aktivt ejerskab" med tilhørende bilag, der i sin helhed er offentliggjort på PenSams website, herunder på undersiden "Bæredygtighedsrelaterede oplysninger" (jf. SFDR-lovgivningen).
Som en del af den samlede politik er bilag 7 ’Politik for aktivt ejerskab (iht. lov om forsikringsvirksomhed)’, der er udarbejdet med henblik på compliance iht. bestemmelserne i lov om forsikringsvirksomhed.
Monitorering:
PenSam overvåger systematisk investeringsporteføljerne og de eksterne kapitalforvaltere, der investerer på vegne af PenSam.
Monitorering af investeringsporteføljen sker internt eller via ekstern samarbejdspartner. Monitorering sker desuden under hensyn til hovedparten af PAI-indikatorerne relateret til klima, arbejdstagerrettigheder og fast ejendom.
I betydeligt omfang har PenSams interne monitorering/analyse fokus på klima/udvalgte fossile sektorer. Dette med henblik på dialog eller evt. eksklusion som følge af manglende CO2-reduktion eller utilfredsstillende transitionsplaner samt opnåelse af PenSams klimamålsætninger.
PenSam samarbejder med screenings- og engagementselskabet Sustainalytics, der er en global og uafhængig analyse- og rådgivningsvirksomhed. Sustainalytics foretager løbende screening af PenSams porteføljer med henblik på eventuel eksklusion af selskaber. Derudover foretages der en separat screening af de nordiske selskaber i porteføljen om kontroverser vedrørende overenskomster eller arbejdsforhold.
Eksklusion:
PenSam kan vælge at ekskludere fordi:
- Vi mener, at den problematiske forretningsmodel eller adfærd medfører risici eller går ud over afkastet på sigt, f.eks. hvis den medfører uønskede bæredygtighedsrisici.
- Selskabets/landets aktiviteter strider mod PenSams værdier og holdninger – og eksklusion begrænser ikke investeringsuniverset i en grad, der påvirker optimeringen af porteføljen negativt.
Eksklusion kan ske på grundlag af monitorering/analyse foretaget internt i PenSam eller på grundlag af monitorering foretaget i samarbejde med eksterne samarbejdspartnere.
Screeningsproces:
Screening foretages af enkelte selskaber/sektorer eller på porteføljeniveau. Figuren nedenfor illustrerer den overordnede screeningsproces:
I forhold til f.eks. arbejdstagerrettigheder (og de dertil knyttede PAI-indikatorer), vil Sustainalytics udføre screening af PenSams porteføljer. Ved mistanke om normbrud (f.eks. overtrædelse af konventioner og internationale aftaler) eller dårlig ledelsespraksis undersøges sagen nærmere.
Ved konstatering af normbrud/dårlig ledelsespraksis indleder Sustainalytics en engagementsproces med selskabet. På baggrund af engagement udfører Sustainalytics analyser af selskabet, som PenSam løbende vurderer. Dette kan resultere i to scenarier; selskabet ændrer praksis, eller selskabet ekskluderes og frasælges.
PenSams proces for internt udarbejdede screeninger følger ligeledes ovenstående trin. Hvis der i en intern screening i relation til f.eks. klima identificeres normbrud/adfærd, som vurderes at medføre uønskede bæredygtighedsrisici, kan PenSam vælge i samarbejde med Sustainalytics at rette henvendelse til det pågældende selskab. Interne screeninger kan også resultere i eksklusion uden en forudgående dialog.
Fokusområder og kobling til PAI:
PenSam har defineret fire områder, der ønskes særligt fokus på: Klima, Fair skat, Ansvarligt byggeri og Arbejdstagerrettigheder.
PenSams arbejde med fokusområdet klima vurderes at have en positiv indvirkning på PenSams PAI 1-6, PAI 15 samt PAI 17-18. Dertil også den ene af to frivillige indikator omhandlende ”Investeringer i virksomheder uden initiativer til reduktion af CO2-reduktioner”.
Fokusområdet arbejdstager- og menneskerettigheder vurderes at have en positiv indvirkning på PenSams PAI 10-14 og PAI 16. Derudover vurderes det også at have en positiv indvirkning på den ene af to frivillige indikatorer omhandlende ”Antal domfældelser og bødebeløb for investeringsmodtagende virksomheders overtrædelser af love om bekæmpelse af korruption og bestikkelse”.
Ansvarligt byggeri vurderes at have en positiv indvirkning på PenSams PAI 17-18, der begge knytter sig investering i fast ejendom.
Eskalering:
Analysemæssigt arbejder PenSam med PAI-indikatorerne både på selskabsniveau og på aggregeret niveau, jf. også afsnit 2 hvor PAI-indikatorerne er opgjort aggregeret iht. SFDR.
PenSam har ikke i dag – blandt andet fordi PAI-data endnu modningsmæssigt er på et tidligt stadie – fastsat eksakte tærskelværdier for, hvornår det enkelte selskabs PAI-indikatorer (f.eks. niveauet for CO2-aftryk) bør resultere i en eskalering og evt. eksklusion, jf. afsnit om screeningsproces. Dialog og evt. eksklusion beror derfor ofte på en konkret vurdering i den enkelte sag.
I tilfælde af normbrud/identifikation af uønskede bæredygtighedsrisici i enkelte selskaber er det generelt PenSams tilgang, at der udvises større tålmodighed overfor selskaber, som udviser forståelse for problemstillingen samt vilje og evne til at ændre den aktuelle praksis, jf. screeningsprocessen beskrevet ovenfor.
PenSam gennemgår og opdaterer halvårligt en observationsliste, der afspejler hvilke selskaber hvori der er en igangværende engagementproces. Opdatering af observationslisten sker ved, at nye selskaber tilføjes (i tilfælde af normbrud/kontroverser). Derudover at selskaber fjernes fra listen, hvis de ikke længere er i porteføljen, er kommet på PenSams eksklusionsliste eller fordi problemstillingen vurderes løst. Den opdaterede observationsliste offentliggøres på pensam.dk.
Vi henviser afslutningsvis til "Politik og Retningslinje for Ansvarlige investeringer og Aktivt ejerskab" (inkl. bilag) for en detaljeret gennemgang af PenSams tilgang til aktivt ejerskab. En beskrivelse af PenSams politik for aktivt ejerskab fremgår af bilag 7. Find politikken med bilag det via dette link:
Læs mere i 'Politik og retningslinje for Ansvarlige Investeringer og Aktivt Ejerskab'