Af Charlotte Holst
Mette Andersen fik en personlig og økonomisk nedtur efter en skilsmisse. Men takket være hendes indre styrke og et virkeligt godt match med sin nye bankrådgiver i PenSam Bank har Mette i dag fået langt mere overskud - personligt og på kontoen.
Mette Andersens historie er et eksempel på, hvor vigtigt det er med god kemi mellem bankrådgiver og kunde. Måske især når man står i en krise, som Mette gjorde for syv år siden.
Hun skulle skilles fra sin daværende mand, der havde været hende utro, og stod tilbage med sorgen og sit hus i Jyllinge. Et hus, hun selv havde renoveret, og allerhelst ville blive boende i med sin teenagesøn. Samtidig var hun stolt og stædig.
- Jeg tænkte: Op på hesten! Så må du arbejde noget mere. Så jeg knoklede løs i et vikarbureau. Men jeg havde aldrig prøvet at være alene og savnede min mand, så jeg gik ned med en depression, fortæller Mette, der er uddannet sosu-assistent og dermed FOA-medlem.
Mette kom ud med en gæld på 650.000 og var boligløs.
- Jeg gik på borgerservice og bad om hjælp, men da de så min lønseddel, sagde de, at jeg ikke var berettiget. Så begyndte jeg at tude. Mig der virkelig kæmpede, hvorfor kunne jeg ikke få hjælp?
En medarbejder på Borgerservice sagde, at hun kendte en med en ledig kælderlejlighed i Viby Sjælland. Mette flyttede ind og fik senere lejligheden ved siden af. I de år tog hun adskillige efteruddannelser og ved siden af sit job på infektionsmedicinsk afdeling på Hvidovre Hospital gjorde hun rent og lavede hjemmelavede bolsjer, hun solgte til kollegerne for at tjene ekstra.
- Det gav mig cirka 1.000 kroner om måneden. Jeg ville bare tjene penge.
Flere penge - større frihed
Men Mette sad fast i en økonomisk klemme, hvor hun skulle afdrage et stort beløb hver måned, og hun levede i perioder af havregrød. Vendepunktet kom først, da hun fik ny bankrådgiver i PenSam Bank. Rådgiver Dorthe Fornitz fik overbevist Mette om, at det var til hendes eget bedste at lægge de dyre forbrugslån sammen i ét lån.
- Hun sagde: ‘Hør nu! Beløbet, som huslånet dækker, er betalt om halvandet år. Hvis du tænker sådan, ved du præcis, hvornår du er færdig med din eksmand.’ Det kunne jeg godt se, så det var psykologisk smart af hende.
Som FOA-medlem får Mette fordele i PenSam Bank og skylder nu 287.000 kroner. Med de sammenlagte lån skal hun afdrage i lidt længere tid. Til gengæld har hun 4.275 kroner mere til sig selv hver måned.
- Det har givet mig langt større frihed, og det er en kæmpe lettelse, at jeg nu også kan lægge til side og spare op til kommende udgifter.
Nærværende og menneskelig
For Mette har det været afgørende at få en bankrådgiver, der forstår hende og lytter til hende.
- Hun vandt hurtigt min tillid. Hun står ved de ting, hun siger, og er meget professionel. Hun snakker ikke bare, men handler også. Skriver jeg til hende, reagerer hun hurtigt, og så føler jeg virkelig, hun forstår mig og min situation, siger Mette.
For hende har matchet med den rette rådgiver også betydet, at hun har kunnet læsse af i en svær tid. Noget der har virket helt naturligt.
- Jeg har blottet mig meget og fortalt om min private situation. Jeg er også blevet ked af det flere gange, når vi har talt sammen. Men hun er enormt menneskelig og møder mig der, hvor jeg er, siger Mette, der i dag er flyttet til en større lejlighed i Viby og arbejder som ansvarshavende på aftenholdet på Viby Plejecenter. Hun bor stadig alene, og i dag føler hun sig godt tilpas med det.
Om PenSam Bank
- Pensam Bank har fokus på personlig rådgivning og tryghed
- Som kunde får man - som udgangspunkt - altid samme rådgiver at tale med
- PenSam Bank tager udgangspunkt i den enkelte kundes behov for rådighedsbeløb
- Som FOA-medlem får man fordele i PenSam Bank