Tekst og foto af Charlotte Holst
Det er nok de færreste, der til hverdag holder et skarpt øje med kurser, renter og privatøkonomi. Lise Lotte Poulsen, der bor i rækkehus i Hvidovre, gør i hvert fald ikke.
- Det er på ingen måde noget, jeg går op i eller tænker over i det daglige, siger Lise Lotte, der er frisør og selvstændig og købte sit rækkehus i Hvidovre sidste år med boliglån fra PenSam Bank.
Men når Lise Lotte nu ikke selv holder øje, så er det godt, at hun har en kvik bankrådgiver i PenSam Bank, der har fokus på at forbedre kundernes økonomi.
For nylig ringede han og gjorde Lise Lotte opmærksom på de stigende renter.
- ‘Hvad siger du til, at vi lægger dit lån om til et 3 procent-lån i stedet for 1-procent,’ sagde han. Det lød jo umiddelbart lidt dumt. Men det handlede om, at kursen var bedre, så jeg kunne faktisk barbere 234.000 af min gæld ved at lægge om, fortæller Lise Lotte.
En sådan omlægning af lånet indebærer dog altid personlig kunderådgivning, så rådgiveren kan informere om de fordele og ulemper, der er forbundet med låneomlægningen.
Fik lånet med det samme
For Lise Lotte Poulsen var valget ikke svært. Hun stoler på PenSam Bank, som hun har været kunde hos, siden hun var højgravid med sit andet barn, og familien skulle købe lejlighed i Hvidovre.
- Vores daværende bank ville ikke låne os penge, fordi jeg var højgravid, så vi skulle finde en anden bank. Jeg kontaktede PenSam Bank, og da det jo ikke er en bank, hvor man møder fysisk op, kunne ingen se, jeg var gravid.
PenSam Bank lånte familien penge til lejligheden i Hvidovre og alt gik fint med at betale af. Et års tid efter, da Lise Lotte skulle låne til at åbne sin salon, kontaktede hun banken igen.
- ‘Nå der er da vist kommet institutionsudgifter på Lise Lotte,’ sagde min rådgiver. Men han kunne jo også se, at jeg betaler mine ting, så jeg fik lånet med det samme.
Svært med banksprog
Sidste år skulle hun så købe rækkehus i Hvidovre. Hun og hendes kæreste havde solgt lejligheden og splittede deres økonomi op, så hun skulle købe huset alene.
Også i den proces følte hun, at PenSam Bank tog godt hånd om hende.
- Jeg skal have skåret tingene ud i pap, når det handler om penge. PenSam Bank er virkelig pædagogiske og gode til at forklare til jeg forstår det. Nogle gange er det jo lidt svært at sætte sig ind i det banksprog.
Lise Lotte kom ikke til at sidde dyrere i det trods en lidt højere rente, og hun var aldrig i tvivl om, at hun ville følge PenSam Banks råd.
- Der ville max blive få hundrede kroner i forskel på afdragene, så jeg var så taknemmelig for, at jeg blev kontaktet. Jeg ville jo aldrig selv have tænkt over det her.
En menneskelig bank
Lise Lotte hæfter sig ved den personlige betjening, hun synes, hun får hos PenSam Bank - også selvom det ikke er en fysisk bank.
- Selvom det kun foregår over telefonen, så er der en nærhed og kontakt, som jeg aldrig har oplevet hos store banker. Man er ikke bare et tilfældigt navn på en liste. De er virkelig nærværende og kan huske en. Jeg vil kalde PenSam Bank for en menneskelig bank.
Om PenSam Bank
- PenSam Bank har fokus på den personlige tryghed og rådgivning
- PenSam Bank tager udgangspunkt i dig og familiens behov for rådighedsbeløb
- PenSam Bank er billigere end andre banker på gebyrer og rentesatser