Du kan hæve euro i de mange danske bankers pengeautomater. Du skal være opmærksom på, at der er forskel på, hvor meget du kan hæve pr. dag. Det afhænger af, hvilke kort du har.
Når du skal bruge valuta på rejsen eller overføre penge til udlandet, skal du være opmærksom på en del. Vi har samlet nogle gode råd.
Når du overfører penge til udlandet, skal du betale nogle omkostninger. I Netbanken kan du se, at der er tre forskellige måder at fordele omkostningerne på.
Når vi skal udfylde din ordre ved manglende informationer
Har du sendt en ordre afsted til os om en overførsel til udlandet, men ikke udfyldt de nødvendige oplysninger, betyder det, at PenSam Bank eller Arbejdernes Landsbank, som vi samarbejder med, manuelt skal efterbehandle ordren.
Har du for eksempel ikke oplyst Swift/BIC-koden korrekt, kan din betaling ikke gå direkte videre til det modtagende pengeinstitut. Vi beregner så et gebyr for efterbehandling.
Du betaler også gebyr, hvis du har skrevet en meddelelse til os.
Vi kontakter dig via mail eller telefon, hvis din overførsel ikke er udfyldt korrekt. Modtager vi ikke de rigtige oplysninger fra dig, ender vi med at måtte slette din ordre.
Du modtager en nota fra os, når din overførsel er gennemført. Husk, at tjekke din nota.
Du modtager som udgangspunkt altid din nota i din e-Boks samme dag, som din overførsel til udlandet er gennemført.
Har du ikke modtaget en nota efter senest tre dage, og kan du ikke se overførslen bogført på din konto, har vi ikke modtaget din anmodning, og overførslen er ikke sket. Du skal i så fald lave en anmodning om overførsel til udlandet og sikre, at du får afgivet den korrekt med de nødvendige oplysninger. Du er meget velkommen til at ringe til os, hvis du har spørgsmål eller brug for hjælp.
Når du opretter en udenlandsk overførsel, skal du være opmærksom på, at vores indleveringsfrist på alle bankdage er kl. 13.
Lægger du din ordre efter kl. 13 på en bankdag eller hele dagen på en lukkedag, betragter vi den som modtaget den først følgende bankdag.
Kan modtagers udenlandske bank ikke placere/bogføre de penge, du har bedt os overføre, returneres de igen til dig her i PenSam Bank.
Overførsel kommer retur
Din overførsel bliver returneret til den konto, du har bestilt overførslen fra. Vi modregner egne samt modtagers banks omkostninger. Vi fratrækker en eventuel kursdifference i perioden fra afsendelsen til returneringen af overførslen i det endelige afregningsbeløb. Vi er i PenSam Bank ikke ansvarlige for modtagerbankens ekspeditionstid, når en overførsel returneres.
Den politiske situation i Danmark og i verden omkring os kan ændre sig løbende. Det kan betyde, at der er lande, områder og personer/virksomheder, som vi være omfattet af forskellige sanktioner, som gør at PenSam Bank ikke kan gennemføre din overførsel, eller at banken kan stille skærpede krav om dokumentation.
Du kan som regel bestille en automatisk overførsel. Er modtagerlandet på en sanktionsliste, kan du ikke overføre penge. Andre lande har særlige krav til overførsler.
Efterbehandling af ordre
Skal vi efterbehandle din anmodning om overførsel, beregner vi et gebyr, som hvis du fra start havde bestilt overførslen manuelt. Læs mere ovenfor under afsnittet "Få det hele med ved ordre om overførsel ti udlandet".